מנוע ימי 4 פעימות 115 כוחות סוס לסירות Suzuki DF115A
מנוע
DF115A
ארבע פעימות הוא תוצר מדהים של חברת
SUZUKI
והמנוע המוביל בעולם בקטגורית מנועי ארבע פעימות חיצוניים לשימוש ימי. המנוע בנפח
1950 סמ"ק קומפקטי וקטן במידותיו. ונעשה בו לראשונה שימוש בציר מדחף אקסצנטרי משולב
עם גל זיזים כפול דבר שהביא לצמצום המידות של המנוע בצורה ניכרת ויצר שיפור גדול
בביצועים.
תכונות ויתרונות:
המנוע שקט מאוד בעיקר בשל
סעפת פליטה גדולה, סיבובי סרק נמוכים מאוד של 620 סל"ד, גל ארכובה משוריין ומאסיבי
ביותר, בית גל ארכובה, מחזיק המנוע וכיסויים, כולם פועלים יחדיו להפחתת הרעידות
ורעש המנוע.
התוצאה מנוע יציב ושקט להפליא. הביצועים
הגבוהים של המנוע כוללים עוצמת מנוע אדירה, יעילות מדחף ותאוצה משופרת בזכות יחס
תמסורת של 2.59 פסיעה רחבה וקוטר גדול של המדחף.
SUZUKI’S LEAN BURN CONTROL SYSTEM
מערכת בקרת דלק חדשה
עם צריבת
Lean
המותקנת במנוע זה הינה מערכת
חכמה המפקחת על פעולות המנוע בזמן אמתי ומאפשרת לחזות את תנועת כלי השיט ואת
תצרוכת הדלק במנוע תוך כדי השיט ולספק למנוע תערובת דלק רזה יותר מערכת זו נוסתה
קודם במנועי סוזוקי מדגמי
DF80A – DF60A והוכיחה
בהצלחה חיסכון ושיפור מרשים בחיסכון בדלק שיפור פעולות המנוע במהירות נמוכה ועד
לטווח השיוט. בדיקות שנעשו לאורך זמן במקומות שונים הראו שיפור של
23 אחוז
בצריכת הדלק שגם קודם לכן היתה נמוכה בהרבה מכל מנוע מקביל
מדהים !!!
סטנדרט הפליטה של 2006
EPA:
תקנים אמריקאים מחמירים
לזיהום מים ואוויר יתרה מזאת המנועים עומדים בדרישות 2008
CARB
המייצגות ירידה ב- 65% מהסטנדרט פליטה וזיהום מים ב-2006
EPA.
מנוע זה מספק ליורדי הסירות אמינות גבוהה ושמירה על ביצועים לאורך זמן, תצרוכת הדלק
במנוע נמוכה ביותר במנוע מזרקי דלק סידרתים אלקטרונים המספקים דלק בצורה מבוקרת
מחשב ומשתנה בהתאם לעומס הנדרש ועל ידי כך מבאים לחיסכון ניכר בדלק, התכנון והיצור
היפני הביאו ליצירתו של מנוע עם פעילות חלקה עם רמת רעש ורעידות נמוכה מאוד.
הקווים החיצונים של מעטפת המנוע
מעוגלים נקים וניכרים בכל סידרת ה-DF.
מתחת לכיסוי המנוע ניתן למצוא את העוצמה האמתית.
תמסורת אקצנטרית:
במאמץ ליצור מנוע חיצוני
קומפקטי ככל שניתן, הותקנה מערכת העברת הכוח עם ציר תמסורת אקסצנטרי. השימוש בציר
אקסצנטרי מאפשר צעדים אחרים של הפחתת מידות כמו שימוש במערכת גל זיזים מעורבת דו
שלבית, שבתורה אפשרה שימוש בגלגל שיניים קטן לגל הזיזים, ראש צילינדר מוקטן וכיסוי
מנוע מוקטן. אחרי הצמצום בכל מערכות המנוע נשאר מנוע חיצוני הרבה יותר קומפקטי
מהמתחרים המספק את הכוח והביצועים לפי דרישת המשתמש.
המכאניקה של המנוע מבוססת על
תכנון מוכח של מנועי מכוניות, ה-
DF115
עבר תכנון מחדש ומיוחד לשימוש בסביבה ימית שהוכח כמוצלח ביותר.
ראש המנוע מדגם
DOHC:
הנמצא בשימוש מנועי 4
צילינדרים זה מכבר,
נמצא במנועי סוזוקי מדגמי ה-
DF40
ובמנועי- DF50,
נמצא בשימוש גם במנוע ה-DF115.
במנועים אלו נעשה שימוש ראשוני במערכת גל זיזים מעורבת, דו שלבית המכילה גלגלי
שיניים ושרשרת כאשר בשלב ראשון מעביר הכוח הוא בין גל הארכובה וציר ההנעה והשלב
השני משתמש בשרשרת להנעת גל הזיזים. הקטנת גלגלי השיניים מאפשרת שימוש בגלגל שיניים
מוקטן של גל הזיזים וראש צילינדר קטן וכן כיסוי מוקטן של ראש צילינדר. היתרון הגדול
של המערכת הזו הנו הקטנה משמעותית של סה"כ מידות המנוע.
שרשרת תזמון עם מותחן הידראולי:
מערכת גל הזיזים עושה
שימוש בשרשרת תזמון בעלת עמידות גדולה ואורך חיים גדול. שרשרת התזמון עושה שימוש
במותח הידראולי אוטומטי שמטרתו להחזיק את השרשרת במתח הנכון . המערכת מבטיחה למשתמש
שנים ארוכות של שימוש ללא צורך בתחזוקה. בהשוואה עם יתר המנועים החיצוניים, מערכת
ציר התמסורת האקסצנטרי, מציבה את מרכז הכובד קרוב יותר לקדמת המנוע, ומאפשר למקם את
התפס העליון מעל ציר הסיבוב. דבר המאפשר שליטה וניהוג יותר חלקים ונוחים כמו כן,
ע"י הגדלת האחיזה של התפס העליון והתחתון הצליחו המהנדסים היפנים להביא להפחתה
משמעותית ברעידות מנוע.
מערכת אספקת הדלק:
במנועי
DF115A
מורכבת משאבת דלק מדגם דיאפרגמה בעלת הספק גבוה המופעלת ע"י גל הזיזים. במעלה הזרם
לאחר וסת הלחץ, מותקן מצנן דלק בין מעברי הקירור של המים ומטרתו לקרר את הדלק. כל
מכלולי מערכת הדלק ממוקמים בסעפת היניקה. התוצאה הזרקת דלק מעולה ויעילות חריגה
בתצרוכת הדלק .
סעפת היניקה:
סעפת היניקה העשויה יציקת
אלומיניום, מתוכננת עם זרוע ארוכה יחסית במטרה להגביר את כוח המנוע בסיבובי ביניים.
סעפת היניקה כוללת את מערכת ה-
IAC בקרת אויר בסיבובי סרק, מצנן
דלק מתכנון חדש, מפריד אדים, שני סוגי מסנני דלק, רכיב המצערת ומרכיבים של מערכת
הדלק. המכלול כולו מורכב ביחידה אחת שהינה קלה לאחזקה ועמידה ביותר.
הזרקת דלק רב נקודתית אלקטרונית עוקבת:
במנועי
DF115
נעשה שימוש ב- הזרקת דלק רב נקודתית אלקטרונית עוקבת, מהדגם של צפיפות מהירויות
SPEED DENSITY.
שימוש במערכת ייחודית זו מאפשרת למנועים אלו לעבור בהצלחה גדולה ולעמוד בדרישות
המחמירות של פליטה גזים ונוזלים תוך כדי צריכת דלק נמוכה, התנעה חלקה, סיבובי סרק
יציבים, שיפורים ניכרים בהספקת הכוח ומענה למצערת הדלק יוצאת מהכלל.
מכלול ה-E.C.M.
יחידת בקרת מנוע:
המבצע בקרה על מערכת ההצתה
של המנוע ומאפשר הספקת דלק אידיאלית בכל תנאי העבודה. ה-E.C.M.
מפקח באופן מתמיד על נתונים חיוניים, בזמן אמיתי, מנתונים המגיעים מסדרת חיישנים
המותקנים באזורים שונים של המנוע. הנתונים שמגעים מהחיישנים מועברים למחשב שמחשב
מיד את SPEED DENSITY TYPE
הכמות המיטבית של הדלק להזרקה בלחץ גבוה לכל צילינדר.
כמו כן הוא מפקח על הוסת
לסיבובים נמוכים IAC- IDLE AIR
SPEED CONTROL ועושה שימוש
בסלונוייד ליניארי, המתוכנן לאפשר למנוע לעבוד בסיבובי סרק נמוכים מאוד 620 סל"ד
ע"י ויסות אויר הנכנס בכונס בתנאי סרק משתנים, כמות האוויר גדלה כאשר סיבובי המנוע
נמוכים, או קטן כאשר סיבובי המנוע גדולים.
פונקציה סרק מהירה
FAST IDLE FUNCTION:
המספקת התנעה חלקה ומהירה
וחימום מנוע יציב. כשמניעים את המנוע, שסתום בקרת האוויר בסיבובי סרק נפתח במלואו
כדי לאפשר הגדלת זרימת האוויר לתוך הצילינדר וביצועי הספק מעולים. במנוע ישנה מערכת
המנצלת את הנוזלים והגזים בבית הארכובה באופן חוזר קצף הנוצר בתוך בית הארכובה
מופרד למרכיבי נוזל ולגז בתוך חלל הנשם מרכיבי הגז הנוצרים, מועברים דרך צינור הנשם
למשתיק המנוע.
בהמשך הוא מעורבב עם אויר נקי, והתערובת
מועברת לתא השריפה ונשרפת מחדש בכך יורדת בצורה משמעותית כמות הגזים והנוזלים
היוצאת מהמנוע ויורדת תצרוכת הדלק.
אלטרנאטור עם הספק גבוה:
מנועי ה-
DF115A
מצוידים באלטרנאטור עם הספק גבוה, המספק 40A
במתח 12V
לשם הגדלת הכוח החשמלי הנדרש לכלי השיט.
בגלגל התנופה מותקנים כנפוני
קירור בחלק הרחב של המגנטו. הכנפונים מניעים את האוויר אל מחוץ לכסוי המנוע ובכן
גורמים להקטנת החום של האוויר הסובב של המערכות השונות ולהורדת הבלאי.
וסת
מצנן מים:
המקרר את מערכת הטעינה
ומוריד את החום סביב מערכת הטעינה וגורם לשיפור ביצועי המערכת ויוצר מערכת עמידה
ביותר.
מד סיבובים רב תכליתי:
במנוע ה-
DF115A
מצויד במד סיבובים רב משימות, המכיל מערכת בקרה כוללנית, המספקת לך נתונים על
ביצועי המנוע החיצוני. מערכת זו מאבחנת אי סדרים בעבודת המנוע, מספקת את המידע
הדרוש ומתריע לפני שהבעיות מתעוררות, כך שניתן לבצע פעולות לתיקון המצב לפני
שהבעיות הופכות לרציניות. מערכות אלו ואחרות הקימות במנוע זה מציבות אות הרבה לפני
כולם בחיסכון באמינות בשקט וביעילות.
כוח סוס |
115 - 4 פעימות |
אורך רגל |
UL:635 | L:508 |
מערכת התנעה |
חשמלית |
משקל (ק"ג) |
UL:194 | L:189 |
סוג מנוע |
16 שסתומים DOHC |
מערכת הספקת הדלק |
SEQUENTIAL רב נקודתית בקרה אלקטרונית |
מספר צילינדרים |
4 |
נפח הצילינדרים CC |
2,044 |
קדח הצילינדר (מ"מ) |
84x88 |
הספק מרבי |
84.6kW |
טווח מצערת מרבי (סל"ד) |
5,000-6,000 |
היגוי |
שליטה מרחוק |
כמות שמן באגן (ליטרים) |
5.5 |
מערכת הצתה |
הצתת טרנזיסטורים מלאה |
מחולל זרם אלטרנטור |
12V 40A ב -3000 סל"ד |
התקנה / מתלה מנוע |
הרכבה על קיר אחורי |
שיטת הרמה וצידוד המנוע |
הרמה וצידוד ע"י מערכת כח |
יחס העברה בגיר |
2.59:1 (שתי דרגות הנמכת מהירות) |
ידית הילוכים |
קדימה - ניוטרל - אחורה |
מערכת פליטה |
פליטה דרך ציר בית המדחף |
מבחר מדחפים עם פסיעה שונה |
"23 - "15 |
- קודם
- הבא >>