מנוע ימי 4 פעימות 90 כוחות סוס לסירות Suzuki DF90A
מנוע DF90A ארבע פעימות הוא תוצר מדהים של חברת SUZUKI והמנוע המוביל בעולם בקטגורית מנועי ארבע פעימות חיצוניים לשימוש ימי. המנוע בנפח 1950 סמ"ק קומפקטי וקטן במידותיו. ונעשה בו לראשונה שימוש בציר מדחף אקסצנטרי משולב עם גל זיזים כפול דבר שהביא לצמצום המידות של המנוע בצורה ניכרת ויצר שיפור גדול בביצועים.
תכונות ויתרונות:
המנוע שקט מאוד בעיקר בשל סעפת פליטה גדולה, סיבובי
סרק נמוכים מאוד של 620 סל"ד, גל ארכובה משוריין ומאסיבי ביותר, בית גל ארכובה,
מחזיק המנוע וכיסויים, כולם פועלים יחדיו להפחתת הרעידות ורעש המנוע.
התוצאה מנוע יציב ושקט להפליא. הביצועים הגבוהים של המנוע
כוללים עוצמת מנוע אדירה, יעילות מדחף ותאוצה משופרת בזכות יחס תמסורת של 2.59
פסיעה רחבה וקוטר גדול של המדחף.
סטנדרט הפליטה של 2006
EPA:
תקנים אמריקאים מחמירים לזיהום מים ואוויר יתרה מזאת המנועים עומדים בדרישות 2008 CARB המייצגות ירידה ב- 65% מהסטנדרט פליטה וזיהום מים ב-2006 EPA. מנוע זה מספק ליורדי הסירות אמינות גבוהה ושמירה על ביצועים לאורך זמן, תצרוכת הדלק במנוע נמוכה ביותר במנוע מזרקי דלק סידרתים אלקטרונים המספקים דלק בצורה מבוקרת מחשב ומשתנה בהתאם לעומס הנדרש ועל ידי כך מבאים לחיסכון ניכר בדלק, התכנון והיצור היפני הביאו ליצירתו של מנוע עם פעילות חלקה עם רמת רעש ורעידות נמוכה מאוד. הקווים החיצונים של מעטפת המנוע מעוגלים נקים וניכרים בכל סידרת ה-DF. מתחת לכיסוי המנוע ניתן למצוא את העוצמה האמיתית.
Troll Mode System מעולה לדייגים:
דייגים יודעים ששליטה מדויקת של מהירות השיט ושליטה
מבוקרת על החכות והצגת הפיתיון לדג תוך מהירות מדודה ומחושבת של כלי השיט
עושה את ההבדל העצום שבין לחזור לחוף עם מספר דגים יותר גדול או לא לחזור עם
דגים בכלל. מנוע זה בגרסה עם ידית דיג מצויד במערכת סוזוקי טרול המאפשרת במגע קל
ע"י מפסק קטן הממוקם ליד ההגה המאפשר בלחיצת כפתור ( פונקציה אופציונאלית )
להגדיל או להקטין את המהירות של כלי השיט במרווחים של 50 סל"ד ובכך להגדיל או
להקטין את המהירות המנוע מצב זה יכול להיות פעיל גם בהילוך קדמי וגם בהילוך אחורי
כבר ב – 1200 סל"ד. במנועים עם מערכת שליטה מרחוק remote
control versions המפסק משמש ( פונקציה אופציונאלית )
תמסורת אקצנטרית:
במאמץ ליצור מנוע חיצוני קומפקטי ככל שניתן, הותקנה
מערכת העברת הכוח עם ציר תמסורת אקסצנטרי. השימוש בציר אקסצנטרי מאפשר צעדים אחרים
של הפחתת מידות כמו שימוש במערכת גל זיזים מעורבת דו שלבית, שבתורה אפשרה שימוש
בגלגל שיניים קטן לגל הזיזים, ראש צילינדר מוקטן וכיסוי מנוע מוקטן. אחרי הצמצום
בכל מערכות המנוע נשאר מנוע חיצוני הרבה יותר קומפקטי מהמתחרים המספק את הכוח
והביצועים לפי דרישת המשתמש.
המכאניקה של המנוע מבוססת על תכנון מוכח של מנועי מכוניות, ה-
DF90 עבר תכנון מחדש ומיוחד לשימוש
בסביבה ימית שהוכח כמוצלח ביותר.
ראש המנוע מדגם DOHC:
הנמצא בשימוש מנועי 4 צילינדרים זה מכבר, נמצא במנועי
סוזוקי מדגמי ה- DF40 ובמנועי-
DF50, נמצא בשימוש גם במנוע ה-DF90A
. במנועים אלו נעשה שימוש ראשוני במערכת גל זיזים מעורבת,
דו שלבית המכילה גלגלי שיניים ושרשרת כאשר בשלב ראשון מעביר הכוח הוא בין גל
הארכובה וציר ההנעה והשלב השני משתמש בשרשרת להנעת גל הזיזים. הקטנת גלגלי השיניים
מאפשרת שימוש בגלגל שיניים מוקטן של גל הזיזים וראש צילינדר קטן וכן כיסוי מוקטן של
ראש צילינדר. היתרון הגדול של המערכת הזו הנו הקטנה משמעותית של סה"כ מידות המנוע.
שרשרת תזמון עם מותחן הידראולי:
מערכת גל הזיזים עושה שימוש בשרשרת תזמון בעלת עמידות
גדולה ואורך חיים גדול. שרשרת התזמון עושה שימוש במותח הידראולי אוטומטי שמטרתו
להחזיק את השרשרת במתח הנכון. המערכת מבטיחה למשתמש שנים ארוכות של שימוש ללא צורך
בתחזוקה. בהשוואה עם יתר המנועים החיצוניים, מערכת ציר התמסורת האקסצנטרי, מציבה את
מרכז הכובד קרוב יותר לקדמת המנוע, ומאפשר למקם את התפס העליון מעל ציר הסיבוב. דבר
המאפשר שליטה וניהוג יותר חלקים ונוחים כמו כן, ע"י הגדלת האחיזה של התפס העליון
והתחתון הצליחו המהנדסים היפנים להביא להפחתה משמעותית ברעידות מנוע.
מערכת אספקת הדלק:
במנועי DF90A
מורכבת משאבת דלק מדגם דיאפרגמה בעלת הספק גבוה המופעלת ע"י גל הזיזים. במעלה הזרם
לאחר וסת הלחץ, מותקן מצנן דלק בין מעברי הקירור של המים ומטרתו לקרר את הדלק. כל
מכלולי מערכת הדלק ממוקמים בסעפת היניקה. התוצאה הזרקת דלק מעולה ויעילות חריגה
בתצרוכת הדלק .
סעפת היניקה:
סעפת היניקה העשויה יציקת אלומיניום, מתוכננת עם זרוע
ארוכה יחסית במטרה להגביר את כוח המנוע בסיבובי ביניים. סעפת היניקה כוללת את מערכת
ה- IAC בקרת אויר בסיבובי סרק, מצנן
דלק מתכנון חדש, מפריד אדים, שני סוגי מסנני דלק, רכיב המצערת ומרכיבים של מערכת
הדלק. המכלול כולו מורכב ביחידה אחת שהינה קלה לאחזקה ועמידה ביותר.
הזרקת דלק רב נקודתית אלקטרונית עוקבת:
במנועי DF90A נעשה שימוש ב- הזרקת דלק רב נקודתית אלקטרונית עוקבת, מהדגם של צפיפות מהירויות SPEED DENSITY. שימוש במערכת ייחודית זו מאפשרת למנועים אלו לעבור בהצלחה גדולה ולעמוד בדרישות המחמירות של פליטה גזים ונוזלים תוך כדי צריכת דלק נמוכה, התנעה חלקה, סיבובי סרק יציבים, שיפורים ניכרים בהספקת הכוח ומענה למצערת הדלק יוצאת מהכלל.
מערכת בקרת בעירה ענייה של סוזוקי:
מערכת בקרת בעירה תוכננה לעבוד על תערובת ענייה ביחס של דלק
–אויר.מהנדסי סוזוקי תכננו מערכת ש"חוזה" את צרכי הדלק בהתאם לתנאי ההפעלה של
המנוע.כך מושג חיסכון בצריכת הדלק ע"י הפחתה בהפסדי שאיבה .במטרה לאזן בין יעלות
בצריכת הדלק ופליטת גזים נקייה , המערכת מווסתת את היחס אויר –דלק ע"י שימוש
באפיוני התגובה של תהליך הפליטה .למערכת טווח פעולה רחב בבקרת הבעירה , שנמשך
מהמהירות הגבוהה ביותר ומאפשר פעילות יעילה גם במהירויות השיוט.
תכנון מכני יעיל :
בחיפושם מעבר לפתרונות במערכת הדלק , מהנדסי סוזוקי חיפשו דרכים
לשיפור היעילות של המנוע ע"י מניעת הפסדים מכאניים.הם תכננו משאבת שמן המספקת
יעילות מכאנית גדולה יותר, ומשפרת תכונות הידרו דינאמיות במערכת השימון, המאפשרת
לשמן לזרום דרך המערכת עם פחות התנגדות.ע"י הורדת הפסדים מכאניים אלו ובאזורים
אחרים במנוע , חברת סוזוקי יצרה מנוע יעיל יותר שתורם לחיסכון בדלק.
מערכת הזרקת דלק אלקטרונית עוקבת
הדור הראשון של DF90 זכה בפרס הלאומי לחדשנות של היצרנים לציוד ימי , וזאת בין יתר ההישגים וראשוניות, עבור השימוש ב מערכת הזרקת דלק אלקטרונית עוקבת.
הדור השני של DF/80/100 עשה שימוש מחדש במערכת חדשנית זאת כדי לאפשר תגובת מצערת מיידית, שיפור בצריכת הדלק ופליטת גזים נמוכה. המערכת כוללת מחשב ECM עם 32 BIT , האוסף ומעבד את המידע החיוני בזמן אמיתי המגיע מסדרה של גששים הממוקמים באזורים קריטיים של המנוע, כדי לחשב את הכמות המיטבית של דלק ואויר שיש להזריק בלחץ גבוה לתוך הצילינדרים.המערכת נותנת יעילות בצריכת מעולה ומפחית את פליטת הגזים כדי לאפשר למנוע לעמוד בדרישות הסטנדרטים של EURO 1 EMISSION . יתרונות נוספים כוללים הנעה חלקה, ויעילות בהפעלה.
תמסורת האטה בעלת שתי דרגות.
כדי לנצל באופן מרבי את הכוח שיוצרים מנועים אלו בעלי ביצועים גבוהים, מהנדסי סוזוקי עשו שימוש ב- תמסורת האטה בעלת שתי דרגות החל מהכנסתו לשימוש של DF90 המקורי.
הדור השני שלDF90/100 ממשיך בדרך של קודמיהם עושים שימוש באותה שיטה כדי לספק דרך יעילה של הספקת כוח דחף.
המפתח להשגת מירב כוח הדף / הנעה הינה השימוש במדחף עם קוטר גדול עם פסיעה מתאימה. אך כדי לסובב מדחף גדול דורש יותר כוח הנעה , שדורש תמסורות גדולות ומוסיפים משקל וגרר (במים) דבר שאינו יוצר תמיד תוצאות יעילות.
מהנדסי סוזוקי השתמשו מזמן במערכת תמסורת האטה בעלת שתי דרגות שמספקת את המומנט סיבוב הדרוש מבלי להוסיף משקל ונפח מיותרים.
ע"י שימוש בשיטה זו , ה-DF/80/100 מגעים ליחס הנעה סופי של 2.59:1 ויוצרים את המומנט הדרוש להאצה מהירה ולמהירות מרבית גבוהה.
מחולל (אלטרנאטור) עם הספק גבוה
במנועי סוזוקי DF70/80/90מותקנים מחוללים עם 27 אמפר שתוכננו לספק את מירב הספקם בסיבובים נמוכים. מחוללים עוצמתיים אלו מספקים 22 אמפר גם סיבובים נמוכים של 1000 סל"ד. ברוב המצבים יש מספיק כוח כדי להזין מכלול של אביזרים אלקטרוניים ימיים ואביזרים אחרים שעובדים בכל מהלך היום.
פתחי שטיפה מנוע כפולים
הצטברות של מלח, חול ולכלוך במערכת הקירור של המנוע יכול להביא לנזקים במשך הזמן.
ה-DF/80/100 תוכננו עם פתחי שטיפת מנוע כפולים כדי לאפשר את שטיפת מערכת הקירור נוחה ככל הניתן.
כניסה אחת מותקנת בצד שמאל והשנייה בחלק הקדמי מספקים גישה נוחה ומאפשרת שטיפת המערכת כאשר הסירה במים או מחוצה לו.
העברת הילוכים חלקה יותר
בגישה חדשה לנושא תיבת ההילוכים , מהנדסי החברה תכננו מחדש את מערכת העברת הכוח והחלפת ההילוכים ע"י שימוש במדדים אופטימאליים לחוזק ונוקשות. הרכיבים מתוכננים בדיוק רב למניעת רעשים ומשחקי יתר. ע"י התקנת גשש השתלבות מהלכים במערכת , ה-ECM מפקח על העברת המהלכים וההצתה לקבלת החלפת מהלכים יותר מדויקת. סה"כ השבחת המערכת הביא לשיפור של 40% בהחלפת המהלכים בהשוואה לדגמים המקורים, שיפור הביצועים ולבקרה מדויקת בהחלפת המהלכים.
מערכת התנעה משופרת
מערכת ההצתה של סוזוקי אינה צריכה יותר שתלחץ את המפתח עד שהמנוע מניע. עכשיו פשוט יש לסובב את המפתח ושחרר והמתנע יישאר משולב עד שהמנוע מניע.
המערכת כוללת בתוכה איתור מדויק יותר של הצילינדרים, הזרקת דלק ובקרת הצתה כדי לאפשר התנעות חלקות ומשופרות יותר , בעירה פנימית יעילה יותר, ושיפור בצריכת הדלק וע"י כך הופך את המנוע יותר ידידותי לסביבה.
בית תמסורות הידרו דינמי ומדחף בעל יעלות מרבית
בית התמסורת התחתון בשני המנועים עושה שימוש בתכנון הידרו דינמי שהוכנס לראשונה במנוע המוביל DF300 .
כשהיחידה התחתונה נעה בתוך המים , צורתה החלקה מורידה את ההתנגדות ב- 36% בהשוואה עם התכנונים המקובלים , וע"י כך תורמת להאצה מהירה והגדלת המהירות.
הודות למומנט החזק המסופק ע"י התמסורת האטה בעלת שני שלבים של סוזוקי , מנועים אלו יכולים לסובב מדחפים בעלי קוטר גדול. חברת סוזוקי תכננה מדחף בעל יעילות גבוהה המנצל את המומנט הגדול כדי להקנות לסירה האצה מהירה ומהירות מירבית גבוהה.
השוואת האצות ( זמנים מ-0 ל- 30 מיל לשעה (48 ק"מ לשעה )
מנוע 4 שסתומים DOHC ( גל זיזים עליון כפול)
מנועיDF90/100 נהנים מניסיון חסר התחרות של חברת סוזוקי בתכנון ויצור של מנועי אופנוע, מכוניות ומנועים ימיים . בהתבסס על הישגיהם וחידושים טכנולוגים בעבר , מהנדסי סוזוקי ציידו מנועים חדשים אלו עם הנדסה מתקדמת המספקת ביצועים מתקדמים, צריכת דלק מיטבית , כוח הנעה גבוה ומאפשרת הפעלה יעילה.
בהתבסס על גוף טורי של 4 צילינדרים , חברת סוזוקי תכננה מחדש , ראש מנוע עם גל זיזים עילי כפול וקומפקטי (DOHC ) הכולל 4 שסתומים עבור כל צילינדר. תכנון זה הפחית את המידות של המנוע כולו ויחד עם זה מספק ביצועים וכוח רב. ההנעה מועברת דרך מערכת בעלת שני שלבים המורכבת מגלגלי שיניים המעבירים את הכוח בין גל הארכובה וציר ההנעה , ושרשרת המעבירה את ההנעה מציר ההנעה לגל הזיזים.
תג לסטנדרט פליטת גזים אירופי EURO1 הנחיות האיחוד האירופי 2003/44/EC
תג זה מזהה מנועים ימיים חיצוניים שעומדים בדרישות של פליטת גזים ורעש לפי סטנדרטים כפי שנקבעו ע"י הפרלמנט האירופי והאיחוד. DF90 ו- DF100 עומדים בדרישות אלו שנכנסו לתוקף מ- 1/1/2006.
- קודם
- הבא >>