מנוע ימי 4 פעימות 150 כוחות סוס לסירות Suzuki DF150TG
מנוע ארבע פעימות הזרקת דלק אלקטרונית כולל מערכת Lean Burn Control system
drive-by-wire throttle and shift system שליטה מרחוק ללא כבלים
רעיונות חדשים, טכנולוגיה מתקדמת ותכנון חדשני מציבים את מנועי ה- DF150TG במיקום משמעותי הרבה לפני המתחרים. התמחות ללא תחרות, טכנולוגיה ברמה בין לאומית, רעיונות חדשניים ותפיסת תכנון מתקדמת תכונות אלו ואחרות הנם סיכום מצוין של כל מה שניתן למצוא בסדרת מנועי החיצון (OUTBOARD) עם ארבעה פעימות של חברת SUZUKI ובמנועים החדשיo מדגמי DF150TG ו- DF175TG . ב-SUZUKI תמיד ניצבה המטרה לצייד את השייטים עם הכוח המקסימאלי שיאפשר להפיק את מירב הסיפוק מהשייט בסירה. ברוח כוונה זו, עשו המהנדסים בחברה שימוש בחשיבה בלתי שגרתית, טכנולוגיות מתקדמות, ותכנונים חדישים לשם פיתוח סידרה של מנועים חיצונים בעלי 4 פעימות ללא תחרות. בתהליך זה SUZUKI בנתה את המנוע חיצוני ראשון של ארבעה פעימות עם הזרקה אלקטרונית דיגיטאלית, ואת מנוע הארבעה פעימות הראשון עם שרשרת תזמון הצתה בעלת ויסות עצמי וחופשי מפעולות אחזקה, פיתחה את השימוש בציר הנעה OFFSET עם שתי דרגות גלי זיזים, ותכנון ראשוני בעולם של מנוע 250HP עם תצורת V6 ארבעה פעימות. חדשנות אמינות וקידמה טכנולוגית זיכו את החברה ב-4 פרסי NMMA עבור השבחות במנועים חיצוניים ושלוש פעמים בפרס "בחירת ה-עורך" של הירחון "MOTORBOATING MAGAZINE", המנועים החדשים DF150TG ו- DF175TG בעלי 4 פעימות הנם המנועים חיצוניים החזקים ביותר עם 4 צילינדרים שנבנו איי פעם. מנועים קומפקטיים וקלי משקל אלו, הנם בעלי יתרונות של תצרוכת דלק יעילה ופליטת מזהמים נמוכה. וחשוב יותר, מנועים אלו מרחיבים את תחום האפשרויות של הנעה שמקורה ב-4 פעימות לשימושיים ימיים בעלת עוצמה אדירה, תגובת מצערת זריזה, ומהירות מרבית מדהימה.
מנוע עם מבנה גדול- ביצועים גדולים
דגם SUZUKI DF150TG מבוסס על תצורה קווית של 4 צילינדרים DOHC עם ראש לחץ ו- 2867 ס"מ 3 הנפח הגדול ביותר כיום בקטגוריה של מנוע 4 צילינדרים עם 4 פעימות. למרות שתוספת הנפח הפנימי מוסיפה משמעותית ליצירת תאוצות גדולות ומהירות, אין זה אומר שמנועים אלו בהשוואה הנם גדולים וכבדים יותר. להפך, מהנדסי SUZUKI כיוונו שמנועים גדולים אלו, בעלי 4 פעימות, יהיו מהקלים מסוגם. תוך ניצול השיפורים ששילבו מהנדסי SUZUKI בביצועים מנוע DF175 בעל 4 פעימות, נעשה שימוש במערכת תזמון שסתומים משתנה ורציפה בדומה לזאת הנמצאת בדגם המוביל DF250. במנוע DF150TG הוכנסו שיפורים חדישים הכוללים מערכת כניסת אויר רבת שלבים ומחשב בעל 32 ביט. המפקח ומבקר את פעילות וביצועי המנוע. המנוע זכה גם בדירוג שלושה כוכבים CARB, המציינים את המנועים העומדים במגבלות פליטת מזהמים לשנת 2008 של הועדה למקורות אויר של מדינת קליפורניה (CALIFORNIA AIR RESOURCES BOARD’S).
SUZUKI’S LEAN BURN CONTROL SYSTEM
מערכת בקרת דלק חדשה עם צריבת Lean המותקנת במנוע זה הינה מערכת חכמה המפקחת על פעולות המנוע בזמן אמתי ומאפשרת לחזות את תנועת כלי השיט ואת תצרוכת הדלק במנוע תוך כדי השיט ולספק למנוע תערובת דלק רזה יותר מערכת זו נוסתה קודם במנועי סוזוקי מדגמי DF80A – DF60A והוכיחה בהצלחה חיסכון ושיפור מרשים בחיסכון בדלק שיפור פעולות המנוע במהירות נמוכה ועד לטווח השיוט. בדיקות שנעשו לאורך זמן במקומות שונים הראו שיפור של 23 אחוז בצריכת הדלק שגם קודם לכן היתה נמוכה בהרבה מכל מנוע מקביל מדהים !!!
שליטה ללא כבלים drive-by-wire throttle and shift system
במנוע זה מותקנת מערכת drive-by-wire throttle and shift system של סוזוקי מערכת שליטה על מצערת הגז והעברת ההילוכים ללא כבלים המערכת מאפשרת שליטה מדויקת וחלקה על העברת ההילוכים והשליטה על מערכת הגז במנוע בקלות בצורה חלקה ויעילה ומהירה
טכנולוגיה מתקדמת לטובת הביצועים
נפח מנוע הגדול ביותר בקבוצה. המנוע החדש DF150TGבנוי מ - 4 צילינדרים בשורה, 4 פעימות עם ראש צילינדרים DOHC בעל 4 שסתומים מספקים 150 כ"ס (KW -110 ) עם 2867 ס"מ, מנוע חיצוני זה הינו כיום בעל נפח מנוע הגדול ביותר בקטגוריה של מנועי 4 צילינדרים 4 פעימות. כיום, בעזרת ההנדסה החדשנית של SUZUKI, מנועים אלו הנם הקלים ביותר (במשקל) בקטגוריה שלהם.
מערכת יניקה רבת שלבים (MTI)
במנוע DF150TG משולבת מערכת יניקה רבת שלבים לשם שיפור ביצועי המנוע, ע"י שינוי באורך צינורות הסעפת יניקה בהתאמה למהירות המנוע. המערכת בנויה משני צינורות סעפת לכל צילינדר, אחד לפעילות במהירות נמוכה ואחד לגבוהה. בסיבובים נמוכים, האוויר נכנס לתא השריפה דרך צינור הסעפת הארוך, שתוכנן להעביר נפח אופטימאלי של אויר טרי לתוך התא לשיפור השריפה ולהגדיל את כוח הפיתול בקצה התחתון. כאשר מהירות המנוע עוברת רמה שתוכננה מראש, השסתום בסעפת הישירה נפתח ומאפשר מעבר ישיר לתוך תא השריפה. בהיות הסעפת קצרה וחסרת התנגדות מאפשרת מעבר גדול יותר של אויר לתוך תא השריפה, מגדילה את יכולת המנוע לנשום בסיבובים גבוהים, וע"י כך משפרת את הכוח של המנוע בסיבובים גבוהים.
מהנדסי SUZUKI צידו את המנוע ביכולות מתקדמות התורמות לביצועי המנוע.
קדח כדורי בשסתום המצערת, יוצר זרימה יותר חלקה של אויר בשעת ההאצה. הדבר מביא לשיפור בבקרת המנוע ופעולה חלקה ויציבה בסיבובים נמוכים.
פעולה חלקה ומערכת איזון מתקדמת
מנועים בעלי 4 צילינדרים הפועלים בסיבובים גבוהים יוצרים רעידות משנה בכיוון של תנועת הבוכנות. במטרה להתאמה והורדת רעידות אלו, מהנדסי SUZUKI השתמשו במערכת איזון משנית, היוצרת תנועה אופקית מנוגדת לתנועת הבוכנות כדי ליצור תנועה אופקית זו, המאזן במנוע מחולק לגזרה שמאלית וימנית, שכל אחת מהן מסתובבת בכיוונים מנוגדים. תוך סיבוב במהירות כפולה מגל הארכובה, המיצב מבטל ביעילות את הרעידות המשניות וגורם לפעילות חלקה של המנוע.
מערכת מתלה סחב
במטרה להפחית את הרעידות ולספק פעילות מנוע יציבה, מנוע ה- DF150TG, עושים שימוש בשילוב של שני סוגים שונים של מתלה גומי. במתלה העליון והתחתון משתמשים בשילוב מסוג רך וממיין של סחב גבוה. המתלה מגומי רך בשילוב זה תוכנן לספוג רעידות שנוצרות בטווח שבין סיבובי סרק ועד 2000 סל"ד, תוך תרומה לתכנון הקומפקטי, ותרומה לשיפור ביצירת הסחב ובביצועים. המתלה ממין הסחב גבוה מספק פעילות יציבה כשהמנוע פועל תחת עומסים גבוהים.
ציר העברת הכוח בתצורת OFFSET
לאחר שהוכנסו לראשונה במנועי 90DF ו 115 DF, הציר ה-OFFSET של SUZUKI הוכיח את הצלחתו בהקטנת המידות במנועים החיצוניים 250DF, 225 DF, 200 DF ו- 140 DF.
ה- DF150TG נהנה מאותם תכנונים המציבים את מרכז הכובד מקדימה
הצבת גל הארכובה מלפני ציר העברת הכוח מעביר מיידי את מרכז הכובד לפנים. תוך הוספת לתכונות הקטנה במידות של המנועי החיצוניים ושיפור בביצועי המנוע שיפור זו מציב את הציר האינרציה, הנקודה ששם המנוע מיצר מינימום רעידות מעל המתלה המנוע העליון ומביא להפחתה גדולה של ברעידות המנוע.
פעולה שקטה
מנוע ה-DF150TGהנו מנוע חזק, אבל עוצמה רבה איננה מחויבת להיות רעשנית. פעילות שקטה הנה מזמן חלק מובנה בתכנון של SUZUKI במנועי 4 פעימות. השוואה בין רמות הרעש בפעולות מנוע 4 פעימות DF150TG ובין המקביל לו בקלסה של 2 פעימות עם הזרקה ישירה (D/I) ניתן לראות בגרף פעילות המנוע. בהשוואה זו נראה ברור שה- DF150TGמספק פעילות יותר שקטה לאורך כל טווח המהירויות בהשוואה למקביל לו בעל שתי הפעימות.
אמינות ועמידה לאורך זמן
הציפוי נגד חלודה והגימור של SUZUKI הוגדר באופן מיוחד כדי לשמור לאורך זמן ולהגן את אותם חלקים חיצוניים העשויים אלומיניום החשופים באופן מתמיד למי מלח. ציפוי מתקדם זה שנצבע ישירות על סגסוגת האלומיניום, מספק חיבור מרבי בין הציפוי החיצוני ובין המשטחים מאלומיניום. מעל לציפוי זה יש שיכבה של צבע יסוד אפוקסי, ציפוי "מטאלי" שחור ומעליו ציפוי אקרילי שקוף. כל אלו יחד יוצרים טיפול יעיל כנגד חלודה (קורוזיה).
מערכת כונסי אויר משופרת
זרימה מרבית של אויר לתוך המנוע זו אחת הדרכים לקבלת תפוקת כח מרבית. ה- DF150TG תוכנן עם פתח כניסה אויר גדול לשם הגדלת זרימת האוויר למנוע. האוויר מתועל לתוך משתיק גדול דרך סעפת היניקה ולבסוף לתוך הצילינדרים דרך ראש צילינדרים בעל ביצועים גבוהים מטיפוס DOHC עם 4 שסתומים עבור כל צילינדר. הגדלת זרימת האוויר גורמת ליותר כוח פיתול בתחום הסיבובים שבין הנמוך והבינוני, ומאפשר תחום רחב של הספקים שהינו מחויב הצורך במנוע חיצוני. המערכת גם כוללת מפריד מים המונע כניסת מים לתוך מערכת כניסת האוויר.
אלקטרוניקה מתקדמת
מודול בקרת מנוע עם 32 ביט (ECM ) ה –ECM ) מודול בקרת מנוע( מאפשר בקרת הרבה יותר מדויקת על פעולת המנוע, ובפרט על מערכת הדלק וההצתה. ה-DF150 תלוי במחשב חזק עם 32 ביט הנמצא ב-ECM והמעבד את הנתונים החיוניים, בזמן אמיתי, וניזון מסדרה של גששים הממוקמים באזורים חיוניים של המנוע. רשת זו של גששים כוללת את גשש הלחץ האבסולוטי של סעפת היניקה (MAP ); גשש זווית הארכובה (CKP); גשש הטמפרטורה של כונס האוויר (IAT); גשש החלפת כיוון תמסורת, גשש מצב המצערת, גשש טמפרטורה של קיר הצילינדר, גשש מצב גל הזיזים (CMP) וגשש טמפרטורה מעטפת הצילינדר. ע"י עיבוד זרם המידע בזמן אמיתי, מחשב בקרת מנוע מפקח על מערכת ההצתה ומעביר הספקה מיטבית של דלק בכל תחומי הפעולה של המנוע.
הזרקת דלק אלקטרונית רב נקודתית
מאחר ו-SUZUKI הייתה יצרן המנועים החיצוניים הראשונה שהכניס מערכת הזרקת דלק אלקטרונית רב נקודתית במנוע חיצוני 4 פעימות זה רק טבעי שבמנוע ה DF150 תשולב מערכת כזו. המערכת מזריקה את הכמות האופטימאלית של דלק בכל צילינדר בהתאם לפיקוד שמתקבל ממחשב ה ECM עם -32 ביט. תוך כדי חיסכון בדלק, המערכת מאפשרת ל -150 – DF לעמוד בדרישות החמורות בעולם -2008 CARB ושל 2006 EPA יתרונות נוספים כוללים הנעה, האצה וביצועים חלקים, ויעילות מרבית.
אלטרנטורים עם הספק גבוה
ה-DF150 מצוידים עם אלטרנאטור המייצר הספק מרבי של A 44 (V 12) ומסוגלים ליצור כמעת % 80 מסה"כ ההספק בסיבובים הנמוכים של 1000 סל"ד ברוב המצבים, יש מספיק כוח כדי לתמוך במכלול של מערכות אלקטרוניות במצב עבודה מלא.
מתוכנן במחשבה תחילה לנוחיות בהפעלה:
מפסק מגביל להגבהה
מערכת ההגבהה של המנוע כוללת בתוכה מפסק המונע את הגבהת המנוע מעבר לנקודה קבועה מראש. המערכת ניתנת לכוונון ע"י המשתמש ומגינה על המנוע והסירה מנזקים שעלולים להיגרם בהגבהת המנוע לא מבוקרת.
ווסת מתח מקורר מים עם מבודד. במנועים ישנו וסת מתח מקורר מים המפזר את החום שבווסת כדי לשפר את העמידה של המנוע לאורך זמן. הווסת כולל מרכיב מבודד במערכת טעינת המצברים המאפשר שימוש בשני מצברים. הזרם החשמלי מחולק לשני מעגלים. אם המצבר המשני מתרוקן, המערכת תגן על המצבר הראשי.
שתי נקודות לשטיפת המנוע
מלח, חול, ולכלוך יכולים להצטבר במשך הזמן במערכת הקירור של המנוע ולגרום לנזקים במשך השימוש. ה - DF150TG מצויד בשני פיתחי שטיפה למים מתוקים העושים את שטיפת מערכת הקירור לנוחה ככל האפשר. פתח אחד ממוקם בצד השמאלי של המבנה התחתון, והשני ממוקם בכיסוי הקדמי ומאפשר גישה נוחה ויכולת לשטוף את המערכת כשהסירה במים או מחוץ למים.
קופסת הנתיכים
נתיכים המגנים על מערכות חשמליות של המנועים החיצוניים, מורכבים ביחד בקופסת נתיכים בצד המנוע. תצורה זאת מאפשרת גישה נוחה ויוצרת מראה חיצוני חלק.
- קודם
- הבא >>