מנוע ימי 4 פעימות 140 כוחות סוס לסירות Suzuki DF140
מחויבים לעתיד עד הסוף:
מנוע ה-DF140, הוא המתקדם היעיל והקומפקטי מכל המנועים בקטגוריה שלו בעולם במנוע זה העלתה חברת סוזוקי את הגבול העליון של מנועי 4 צילינדרים בכך שיספקו יותר כוח סחב באמצעים טכנולוגים מתקדמים.המנועים קומפקטים. ידידותיים לסביבה עם פליטת גזים נמוכה, חסכוניים בתצרוכת דלק שקטים עם אמינות גבוהה ומעניקים למשיט הסירה חוויה נעימה בעת השיט.
הספק וביצועים:
על מנת לקבל יותר כוח ממנוע ניתן להגדיל את נפח הצילינדרים, הגדלת סיבובי המנוע וכו'... אבל לרוב, נתון זה מחייב להגדיל את מידות ומשקל המנוע. במנוע ה-DF140, הצליחו מהנדסי החברה ליצר מנוע קל משקל בהספק של 103kW, בעל 4 צילינדרים מבלי לאבד אמינות וכוח ביצוע. כדי להשיג זאת ממנוע בעל 2044 סמ"ק עם קדח צילינדר של 86 מ"מ כפול 88 מ"מ מהלך פירושו מנוע שמספק קרוב ל-70 כ"ס לכל ליטר. נתון זה מביא את ה-DF140 ליחס כוח כפול נפח הגדול ביותר הקיים בקטגוריה של מנועי ארבעה פעימות.
תכנון מתקדם:
כדי לקבל את מרב הכוח ממנוע ארבעה צילינדרים בשורה, היה צורך להגדיל את הספקת האוויר למנוע. מערכת יניקת האוויר במנוע זה היא מעולה כדי להשיג את מרב זרימת האוויר לתוך המנוע. כניסת האוויר מכוונת לראשונה דרך משתיק גדול ואחרי כן לתוך סעפת ארוכה עם זרועות עשויה אלומיניום ולבסוף לתוך הצילינדרים לשם כך בנו מערכת שסתומים בעלת ביצועים משופרים ייחודית ל-DF140, במנוע 4 שסתומים לכל צילינדר. עם הגדלת יעילות הזרימה ונפח האוויר הזורם למנוע היה צריך להגדיל בהתאמה את יעילות הפליטה.
מערכת הפליטה:
במנועים אלו נעשה שימוש בקולט מעבר מיוחד כפי שקיים במנועי DF90 / DF115 במערכת הפליטה הקולט יצוק לתוך ראש הצילינדר בתוך הבלוק, כדוגמת הטכנולוגיה המוכחת הקימת במכוניות המרוץ, מערכת הפליטה מאפשרת זרימה חלקה ומסודרת של גזי הפליטה מתוך הצילינדרים ומורידה את רעש המנוע בצורה ניכרת. התכנון כולו, החל מכניסת האוויר ועד למערכת הפליטה הגדיל את כוח הפיתול על הציר בטווח שבין סיבובי הסרק לסיבובי הביניים ומספק טווח רחב של הספק כוח גבוה למנוע במצבי מצערת משתנים.
לשמור על מנוע קר:
ב-DF140 נעשה שימוש במערכת קירור מקיפה המעבירה מים לא רק דרך בלוק המנוע והצילינדרים אלא גם מקררת את בית גל הארכובה, סעפת היניקה, קווי הדלק ואת מצנן השמן בעל התכנון החדיש. מצנן השמן מתברג למקום ומורכב בין מסנן השמן והבלוק של הצילינדרים.התכנון הפשוט והקומפקטי יעיל ושומר תחת שליטה על חום השמן ויחד עם זה קל לתחזוקה.כנפוני הקירור שהנם חלק מגלגל התנופה עם תכנון יעיל מרחיקים את החום מתוך כסוי המנוע אל מחוצה לו. תכנון מקיף זה שומר את החום שמתחת לכסוי המנוע תחת שליטה ומונע התחממות יתר של המנוע.
הספק והנעה יעילה:
עם מנוע בעל ביצועים גבוהים כמו ה- DF 140 יהיה זה בזבוז לאבד כוח במערכת ההנעה, לכן חיפשו מהנדסי סוזוקי שיטה יעילה לספק את מירב הכוח בהנעה.שלא כמו צמיגים על קרקע מוצקה, למדחף המסתובב במהירות גבוהה במים יש נטייה להחליק. כאשר שני מדחפים עם אותה זווית התקפה אבל עם קוטר שונה מסתובבים, המדחף הקטן יחליק יותר מהגדול. לכן כדי להשיג את מרב כוח ההנעה, התשובה של סוזוקי שהוכיחה את עצמה היא לסובב מדחף יותר גדול עם זווית התקפה מתאימה.
אבל כדי לסובב מדחף גדול יותר, נדרש גידול בכוח על ציר הנעת המדחף. כדי להשיג את הגידול בכוח ההנעה הדרוש, בלי הגדלת המשקל בהתאמה ושימוש בגלגלי שיניים מוגדלים וקופסת תמסורת גדולות,אשר אינם מספקים תמיד תשובות יעילות. ע"י שימוש בנו מהנדסי החברה תמסורות האטה בעלות שתי דרגות מספק את כוח הפיתול הדרוש וללא תוספת של נפח ומשקל.
תמסורות האטה:
במנוע DF140 נעשה שימוש בחלק הראשון עם תמסורת האטה ביחס 29 : 36 בין גל הארכובה וציר ההנעה DRIVESHAFT ותמסורת האטה השנייה ביחס 23: 12 ביחידת התמסורת התחתונה. שני הצמצומים יוצרים יחד יחס הנעה של 2.23. המדחף הנו באינץ אחד רחב יותר ומספק תאוצות גדולות מאוד. השילוב של תמסורות ההאטה עם מרווח הכוח הרחב של מנוע 4 פעימות המסוגל להתמודד עם מגוון גדול של עומסים.מגוון זה הנו יתרון גדול לימאים שמתמודדים עם עומסים משתנים בכל רגע.ויוצר טווח פעולה גדול למפעיל עם שפע של כוח במצבי מצערת משתנים.
לעשות את ה-DF140 קומפקטי:
השימוש בנפח צילינדרים קטן והספק מנוע גדול תרמו רבות לשמירה על מידות ומשקל קטנים של מנוע ה-DF140 עד כדי מינימום. אבל כדי לשמור על מידות ומשקל קטנים, היה צורך בהיבט חדשני לכל מרכיב וחלק שניתן לשפר. חלקים כמו תפסים לצינורות או חיוט, הנם כיום יותר קלים ממה שהיה נהוג. בדיקה יסודית ומעמיקה כזו הביאה את מנוע למשקל קטן כה מרשים שהנו נמוך במעט מ-DF115. 70 מגיע ליחס של כוח משקל 1.85 עם רגל קצרה ו-1.36 kg/ps עם רגל ארוכה נתון זה שובר את מה שנחשב לנורמה במנועים חיצונים 4 פעימות בעלי ביצועים גבוהים.
ציר הנעה אקצנטרי:
ב-DF140 משתמש סוזוקי בציר הנעה אקסצנטרי המערכת ממקמת את גל הארכובה לפני ציר ההנעה, ומזיזה את מרכז הכובד של המנוע לפנים, דבר המשפר את ביצועי הכוח ומפחית את הרעידות. במנוע קימת גם מערכת גל זיזים דו שלבי מעורבת. ע"י שימוש בגלגלי שיניים ושרשרת, שלב הראשון של המערכת גלגלי השיניים מעביר את הכוח מגל הארכובה לציר ההנעה ביחס 29:36 והשלב השני מעביר בעזרת שרשרת את הכוח מציר ההנעה לגל הזיזים ביחס 18:29. דבר זה מאפשר שימוש במידות קטנות של הזיזים, ובעקבותיהם הדבר מאפשר את הקטנת זוויות וכן את המידות של ראשי הצילינדר.
ELECTRONIC CONTROL MODULE:
ה-DF140 כולל בתוכו מכלול ECM וכן הזרקת דלק רב נקודתית. מכלול ה-E.C.M. יחידת בקרת מנוע מבצע בקרה על מערכת ההצתה של המנוע ומאפשר הספקת דלק אידיאלית בכל תנאי העבודה. ה-E.C.M. מפקח באופן מתמיד על נתונים חיוניים בזמן אמיתי, מנתונים המגיעים מסדרת גששים המותקנים באזורים קריטיים של המנוע. מערכת הגששים מורכבת מגשש הלחץ בסעפת היניקה, גשש מצב גל הארכובה, גשש החום של כניסת האוויר, גשש חום הצילינדר, גשש מצב גל הזיזים, וגשש החום של מעטפת צינור הפליטה. הנתונים שמגעים מהגששים מועברים למחשב.
שמחשב מיידית את ה- SPEED DENSITY TYPEׂהכמות המיטבית של הדלק להזרקה בלחץ גבוה לכל צילינדר ע"י מערכת הזרקת דלק רב נקודתית.
פליטת גזים מזערית:
המערכת מפחיתה מאוד את כמות גזי הפליטה ומאפשרת למנועי DF140 לעמוד בדרישות EPA 2006 וכן דרישות 2008 CARB, ותוך כדי עמידה בדרישות החמורות לזיהום מים ואוויר שיכנסו לתוקף החל משנת 2006 .המערכת שקימות במנוע המנצלות את שריפת הדלק במלואו מבטיחות צריכת דלק נמוכה, הנעה חלקה, האצה מהירה, ביצועים מעולים ויעילות מרבית.
בקרת אוויר במנוע:
בקר האוויר לסיבובי סרק בעל הפונקציה המהירה לסיבובי סרק הקים במנוע מאפשר ביצועים ופעילות משופרים. מערכת של אלקטרו מגנט ליניארית שקטה מתוכנתת לאפשר פעילות מנוע ב- 700 סל"ד ומווסתת את כניסת האוויר בתנאי עבודה משתנים, המערכת מגדילה את כניסת האוויר כאשר סיבובי המנוע נמוכים ומקטינה אותם כאשר הם גבוהים. הפונקציה המהירה של סיבובי סרק מאפשרת הנעה מהירה וחלקה וחימום מנוע יציב. כאשר מניעים את המנוע, שסתום ה-IAC שסתום בקרת האוויר הממוחשב נפתח במלאו ומאפשר זרימת אוויר לתוך הצילינדר.
תצרוכת דלק מעולה:
בסיבובי סרק, צריכת הדלק של DF140 הנה בערך 40 אחוז פחות ביחס למנוע מקביל עם שתי פעימות. אפילו ברמה של מקסימום ביצועים, צריכת הדלק הופחתה ביותר מ-30 אחוז בהשוואה למנוע מקביל עם שתי פעימות. רמת הביצועים עלתה ביחד עם טווח הספק רחב ויכולת לספק כוח גם בסיבובים נמוכים. האצה חזקה מורגשת גם כאשר ה-DF140 מגיע ועובר את המהירות של 30 מיל שעה.
נתונים מתקדמים של המנוע:
ה-DF140 מבטיח אותה רמה של אמינות שסידרת מנועי סוזוקי עם שתים וארבעה פעימות ידועה בהם לאורך השנים. פעולה שקטה, כדוגמת מנוע ה-DF 115 משפרת ומאפשרת שיחת רעים גם בזמן של שייט מהיר. גישה נוחה לכל חלקי המנוע מקלה על התחזוקה וחוסר הצורך לערבב שמן בדלק כפי שדרוש במנוע שתי פעימות. דבר המונע את הריחות והלכלוך הקשורים בהפעלת מנוע שתי פעימות ובאותו זמן חוסך זמן וכסף ליד משאבת הדלק ומכלי השמן.
שרשרת תזמון עם מותח הידראולי :
סוזוקי עושה שימוש במערכת שיכוך אלקטרונית במקום שיצרנים אחרים משתמשים במערכת מכאנית. מערכת השיכוך האלקטרונית פועלת בהפעלה פתאומית של המצערת ממצב פתוח לסגור, ומורידה את סיבובי המנוע באופן חלק ומדוד כדי למנוע עומס על המנוע.שרשרת תזמון ההצתה מצוידת במותח הידראולי אוטומטי כדי לשמור על השרשרת במתח נכון באופן תמידי. המערכת מבטיחה שנים של פעולה ללא צורך בתחזוקה. ציר ההנעה האקסצנטרי התורם להקטנת המנוע גורם גם להזזת המנוע לכיוון החרטום ומציב את ציר האינרציה לנקודה שהמנוע יוצר מינימום של רעידות שעברו לתומך המנוע העליון דבר המונע את רוב הרעידות בסירה.
אלטרנאטור עם הספק גבוה:
ל-DF140 אלטרנאטור עם הספק גבוה, המספק 40A במתח 12V לשם הגדלת הכוח החשמלי הניתן לצריכה. האלטרנאטור מתוכנן לספק את מרב הכוח גם בסיבובים נמוכים כך שנותר עודף כוח לספק את כל המכלולים החשמליים הפועלים בכלי השיט.
כונס האוויר:
בתכנון היוצא דופן בכלל סידרת הסוזוקי ניתן למצוא גם במנוע החדש. קווים חלקים וזורמים מיצגים תדמית מחודשת שמייצגת את המאפיינים של פעילות חלקה ונקייה. הכסוי העליון במנוע מכיל כונס אויר המתוכנן להגדיל את זרימת האוויר למנוע ובאותו הזמן למנוע כניסת לחות לתוך כסויי המנוע. הכסוי התחתון מחולק לשנים, ימין ושמאל המאפשרים גישה נוחה לתחזוקת המנוע .
שעון טורים מתקדם ועוד:
מערכת המזכירה מועד החלפת שמן, הבנויה בתוך שעון מד הסיבובים הרב תכליתי המסופק עם המנוע, מידעת את המשתמש עם מנורה מהבהבת על מועד ההחלפה שמנים ופילטרים והתראות חום ושמן, החלפת השמן הנה קלה מאחר והפקק ממוקם בקדמת אגן השמן, ומאפשר את ניקוז השמן כשהמנוע במצב אנכי. כמו כן מסנן שמן צנטריפוגלי מקל על התחזוקה, והמכסה למילוי שמן הממוקם מעל ראשי הצילינדר לשם גישה קלה מתוך הסירה.
ביחד עם המערכת המזכירה מועד החלפת שמן, מד הסיבובים הרב תכליתי מכיל מערכת כוללנית של בקרה המספקת מידע מעולה של ביצועי המנוע. המערכת עושה שימוש במידע המסופק ע"י ה- ECM מכלול המידע האלקטרוני לשם איתור פעולות חריגות בפעולת המנוע ומיידעת ומזהירה את המשתמש, כך שפעולות תיקון מתאימות יילקחו לפני שיבצרו בעיות רציניות.
מנוע זה זוכה זה מספר שנים למרב ההערכות באירופה ארה"ב ורוסיה וזכה במספר פרסים יוקרתיים בכמה תחומים הוא נחשב למנוע המתקדם בעל האמינות והביצועים הגבוהים ביותר בקטגוריה שלו וכמוביל בתחום המכירות בתחומו בעולם כבר כמה שנים.
- קודם
- הבא >>